Taikos pr. 51, Kaunas, LT-50428
+370 37 332692, +370 37 332572
vyturiovm@vyturys.kaunas.lm.lt

Saugus internetas

Mieli tėveliai ir mokytojai,

elektroninė erdvė tapo mūsų gyvenimo dalimi, kur kiekvienas turi galimybę maloniai bendrauti, mokytis ar leisti laisvalaikį beveik kaip realiame pasaulyje. Deja, tiek vaikams, tiek suaugusiems internete pilna grėsmių ir nemalonių patyrimų. Šiame puslapyje jūs rasite medžiagos ir patarimų, kaip padėti vaikams apsisaugoti nuo netinkamo elgesio virtualioje erdvėje.

Svetainė „Draugiškas internetas“ https://www.draugiskasinternetas.lt/

Saugesnio interneto programą įgyvendina Nacionalinė švietimo agentūra kartu su partneriais – Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, asociacija „Langas į ateitį“ ir viešoji įstaiga „Vaikų linija“. Projektu siekiama padaryti internetą patikima aplinka, įtraukti vaikus ir jaunimą į saugesnės interneto erdvės kūrimą. Saugesnio interneto centro tikslas yra plėsti saugesnio interneto paslaugų sistemą Lietuvoje teikiant tris svarbiausias paslaugas visuomenei: 1) informavimo, 2) pagalbos linijos ir 3) karštosios linijos.

Leidinys „Saugaus bendravimo ir bendradarbiavimo internetinėje erdvėje rekomendacijos mokiniams ir jų tėvams“ (PDF, atsisiųsti)

„Saugaus interneto įgūdžių formavimo ir diskutavimo apie tai tik mokykloje – nepakanka. Tėvų pareiga rūpintis, kad ne tik kalbėdamiesi su vaikais, bet ir mokydami juos galime tikėtis pageidaujamų rezultatų. Praktika rodo, kad nepakanka tik vardinti vaikams galimas grėsmes ar bandyti vienašališkai primesti savo valią, taikyti įvairias kontrolės ir sekimo sistemas, reikia kalbėtis, siekti susitarimo, bendrai sudaryti naudojimosi internetu taisykles, ar net pasirašyti įsipareigojimų sutartį.“

Metodinė medžiaga programos „Saugios elektroninės erdvės vaikams kūrimas“ mokymų dalyviams (parengta 2021 m.).

Metodinė medžiaga mokytojams „Rekomendacijos veikloms mokyklose elektroninių patyčių tema“ (PDF, atsisiųsti)

Leidinyje aprašomas mokyklos darbuotojų vaidmuo elektroninių patyčių situacijoje, ką apie elektronines patyčias svarbu žinoti mokinių tėvams, pateikiami užsiėmimų skirtingo amžiaus vaikams veiklos aprašai. Parengta vykdant Saugesnio interneto projektą („Safer Internet Centre Lithuania: draugiskasinternetas.lt IV“).

Daugiau informacijos apie vaikų saugumą internete bei iškylančias grėsmes galite rasti svetainėje https://www.bepatyciu.lt/

Lankstinukas mokytojams ir tėvams Išmaniųjų įrenginių ir interneto naudojimo gairės mokyklose ir namuose (parengė Skaitmeninės etikos centras ir Paramos vaikams centras, 2020)

Atmintinė tėvams „Kaip padėti vaikams išvengti priklausomybės nuo ekranų?“ (PDF, atsisiųsti)

Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) dalinasi parengta atmintine tėvams, kurioje patariama, kaip pastebėti ženklus, jog paauglys turi priklausomybę nuo interneto bei ekranų, kaip juos sudominti kitomis veiklomis, taip pat išskiriama tinkamo pavyzdžio rodymo svarba ir pateikiama dar daugiau naudingų priemonių!

Straipsnis Vaizdo filmukai mokinių medijų ir informaciniam raštingumui ugdyti

„Siekdami ugdyti mokinius kaip sąmoningus ir atsakingus medijų informacijos vartotojus svarbu atsižvelgti į žinutės tikslinę auditoriją, kokybę, autentiškumą, patikimumą ir potencialų poveikį arba pasekmes. Mokiniai turi žinoti, kur rasti aktualios informacijos, kaip medijos formuoja populiariąją kultūrą ir nuomonę bei daro įtaką asmeniniams pasirinkimams, kaip naršyti internete ir užtikrinti asmens privatumą kibernetiniame pasaulyje.“

Straipsnyje rasite vaizdo įrašus, kuriuos galite peržiūrėti ir aptarti su mokiniais (skirta 9-12 klasėms):

  • Kaip kovoti su troliais?
  • Kaip atpažinti suklastotą vaizdo įrašą
  • Kaip atpažinti suklastotą nuotrauką?
  • Kaip atpažinti botą?
  • Kaip atpažinti melagingą naujieną?
  • Kaip veikia socialinių tinklų algoritmai
  • Kaip patenkama į socialinių tinklų trendus?
  • Kokią įtaką mums daro socialiniai tinklai?

(Šaltinis – draugiskasinternetas.lt)

Straipsnis Siekiant padidinti paauglių saugumą internete svarbus pakankamas tėvų domėjimasis jų veikla internete ir taikomos priemonės (tyrimo apžvalga)

„2020 metų atliktas kiekybinis internetu besinaudojančių tėvų ir paauglių nuomonės tyrimas padeda atsakyti į klausimus, kaip dažnai tėvai ir kiti suaugusieji domisi, ką internete veikia jų vaikai, kokias priemones tėvai taiko siekdami užtikrinti vaikų saugumą internete?“

(Šaltinis – draugiskasinternetas.lt)

Rekomendacijos,  parengtos Kauno „Vyturio“ gimnazijos direktoriaus pavaduotojos ugdymui J. Burneikienės  ir socialinės pedagogės G. Taujanskienės „Kibernetinės patyčios“ (2020-12-03)

Straipsnis „Vaikų saugumas internete: praktiniai patarimai tėvams“

„…Speciali skiltis tėvams sukurta Europos sąjungos lėšomis finansuojamo ir visuomenėje žinomo projekto „Saugesnis internetas“ interneto puslapyje. Edukuoti vaikus ir jų tėvus apie grėsmes, slypinčias internete ir suteikti praktinės informacijos, kaip būti saugiems, siekia saugaus interneto iniciatyva „Augu internete“. Žinias įgyti praktiniu būdu tėvai gali mokydamiesi drauge su savo atžalomis savarankiško mokymosi platformoje vaikams „Moki-moku“. Pasauliniu mastu žinomi, vieni didžiausių projektų šioje srityje – Saugesnio interneto dienos minėjimas, iniciatyvos INSAVE bei INHOPE ir kt.“

(Šaltinis – bernardinai.lt)

Straipsnis Fotografijų viešinimas: lemtingos klaidos užtraukia atsakomybę

Pokalbis su Klaipėdos apygardos teismo teisėjo padėjėja Simona Venskute, kuri sako, kad neatsakingas fotografijų viešinimas, autorių teisių pažeidimas gali sukelti teisines pasekmes.

(Šaltinis – www.gargzdai.lt)

Straipsnis Įspėjimas nemokamo turinio internete mėgėjams: atakų rengėjai laukia jūsų klaidos

„Nemokamas sūris – tiktai spąstuose“, – gerai žinomą posakį primena kibernetinės saugos specialistas, Kauno technologijos universiteto Informatikos fakulteto (KTU IF) docentas G. Činčikas, elektroninėje erdvėje geriau žinomas Gido slapyvardžiu. Jis įspėja, kad mūsų saugumas elektroninėje erdvėje yra glaudžiai susijęs su kasdieniais įpročiais, kaip mes elgiamės naudodamiesi kompiuteriais ar mobiliaisiais įrenginiais. Pasak jo, vartotojams koją pakiša paprasčiausias abejingumas specialistų rekomendacijoms.

(Šaltinis – kaunas.kasvyksta.lt)

Straipsnis Kaip, panaudojant medijas, sustiprinti ryšį tarp tėvų ir vaikų?

Šiame straipsnyje autorė psichologė, socialinių mokslų daktarė Jelene Šalaj medijomis vadina kiną, televiziją, socialinius tinklus, kompiuterinius žaidimus ir kitas priemones, kurias naudodami saugome informaciją, ją kuriame ir ja dalijamės.

(Šaltinis – Švietimo naujienos)

Patarimai tėvams, kaip išmokyti vaikus saugiai naudotis mobiliuoju telefonu

Vadovas tėvams apie vaikų apsaugą internete