„Baltų literatūros savaitė 2020“ gimnazijoje
Rugsėjo 21–25 dienomis gimnazija dalyvavo tarptautiniame Lietuvos ir Latvijos mokyklų bibliotekų projekte „Baltų literatūros savaitė 2020“. Projektas, kurio tikslas – populiarinti skaitymą, lietuvių ir latvių literatūrą, kultūrą, tarpkultūrinius ryšius, bendradarbiavimą, gerinti mokinių skaitymo gebėjimus, Lietuvos ir Latvijos mokyklose vyksta nuo 2017 m. Gimnazija projekte dalyvavo trečią kartą. Šiemet į gimnazijos bibliotekininkių kvietimą prisijungti prie projekto atsiliepė 13 mokytojų, projekto veiklose dalyvavo 389 mokiniai.
Bibliotekininkės, norėdamos gimnazijos bendruomenę supažindinti su latvių rašytojų kūryba, bibliotekoje parengė parodą „Latvių autorių knygos lietuvių kalba“.
8b klasės mokiniams gimnazijos bibliotekininkės vedė netradicinę lietuvių kalbos pamoką „Mūsų kaimynė – Latvija“ vedė. Internetiniame žodyne mokiniai pagal duotas temas ieškojo latviškų žodžių ir juos skaitė, lygino panašius latviškus ir lietuviškus žodžius. Klausėsi latvių kalba skaitomos poezijos, lietuvių atliekamos dainos latvių kalba ir latvių atliekamos dainos lietuvių kalba. (Lietuvių kalbos mokytoja Irena Aleknavičienė).
Ia gimn. klasės mokiniai, apsilankę VDU Letonikos centre, susipažino su jo veikla, išleistais leidiniais. Klausydamiesi paskaitos „Tradicinės latvių kultūros vertybės“, atliko parengtas užduotis. (Bibliotekininkės).
Ia gimn. klasės mokiniams netradicinę geografijos pamoką – protmūšį „Latvija“ vedė Kauno Europe Direct informacijos centro vadovė Diana Lukoševičiūtė – Burneikienė. (Bibliotekininkės, geografijos mokytoja Lina Melionienė).
Gimnazijos mišraus choro dalyviai, vadovaujami muzikos mokytojos Vitos Rusteikienės, išmoko latvių liaudies dainą „Vėjeli pūsk“. Ją atliko latvių ir lietuvių kalbomis.
1b klasės mokiniai su mokytoja Jolanta Šturmiene skaitė Annos Saksės knygą „Pasakos apie gėles“ ir iliustravo.
2c klasės mokiniai su mokytoja Rita Sadauskiene, gimnazijos bibliotekininkių kvietimu, dalyvavo skaitymuose „Pasakos apie gėles“ (Anna Sakse) V. Kudirkos viešosios bibliotekos Girstupio padalinyje. Gražiausias pasakas skaitė bibliotekininkė Vilma. Patirtus įspūdžius, grįžę į gimnaziją, jie išreiškė spalvomis.
3c klasės mokiniai su mokytoja Rasa Kisieliene žiūrėjo latvių animacinį filmą „Jokūbas, Mimi ir kalbantys šunys“. Mokiniams patiko filmo idėja, jog niekada nereikia susitaikyti su negerovėmis, net mažas berniukas ar maža mergaitė savo miestui gali padaryti reikšmingų dalykų. Jie panoro dar kartą filmą pažiūrėti, o po peržiūros nupiešti labiausiai patikusius vaizdus.
5c ir 5d klasių mokiniai netradicinėse lietuvių kalbos pamokose klausėsi latvių liaudies pasakos latvių kalba „Vilks“ ir ją iliustravo. (Lietuvių kalbos mokytoja Reda Lazaravičienė).
5c klasės mokiniai netradicinėje lietuvių kalbos pamokoje išmoko latviškai pasisveikinti, pasiklausti vardo bei prisistatyti. Atlikdami testą „Mūsų kaimynė – Latvija“, įrašė didžiausių Latvijos miestų pavadinimus, klausėsi latvių liaudies pasakos latvių kalba „Vilks“ ir ją iliustravo. (Lietuvių kalbos mokytoja Reda Lazaravičienė).
IIg gimn. klasės mokiniai netradicinės lietuvių kalbos pamokos metu, Ib gimn. klasės mokiniai netradicinės pilietiškumo pamokos metu, Ia gimn. klasės mokiniai anglų kalbos pamokos metu žiūrėjo latvių režisierės Inaros Kolmanės vaidybinį filmą „Bilė“. Reflektuodami po filmo peržiūros, mokiniai pastebėjo, kad pagrindinė herojė Bilė, nepaisydama skurdo ir kasdienių sunkumų, bando išsiveržti iš nepilnavertiškumo gniaužtų, neatsisako savo svajonių, nepalūžta. (Lietuvių kalbos mokytoja Eligija Butkutė Tamulienė, istorijos mokytoja Loreta Cicėnaitė, anglų kalbos mokytojos Dovilė Niauraitė, Vaida Varžgalienė).
5b klasės mokiniai su mokytoja Dovile Niauraite anglų kalbos pamokos metu žiūrėjo latvių animacinį filmą „Jokūbas, Mimi ir kalbantys šunys“.
7b klasės mokiniai technologijų pamokoje parengė pristatymus apie Latvijos nacionalinius patiekalus. Diskusijų metu paaiškėjo, kad, būdami Rygoje, jie labai mėgsta, degustuoti latviškus patiekalus. (Technologijų mokytoja Aušrelė Petronytė).
5 klasės mokiniai skaitė latvių liaudies pasaką „Katinėlis malūnininkas“. Pasak lietuvių kalbos mokytojos Eligijos Butkutės Tamulienės, ji mokiniams paliko neišdildomą įspūdį dėl mokymo atleisti ir pasiaukoti. Ne veltui Latvija ir Lietuva krikščioniškąjį prašymą Dievui: „Atleisk mums mūsų kaltes, kaip ir mes atleidžiame savo kaltininkams“ suvokia, kaip sunkų, pasiaukojantį, bet labai prasmingą aktą. Juk katinėlis atleido savo kaltininkams: nedėkingosioms dukterims, juodajam katinui ir vaikėzams. Šis latvių pasakos herojus moko nutraukti blogio grandinę, nesėti keršto sėklų, o užjausti kitus žmones, kuriuos sugniuždys blogis. Penktokai puikiai sugebėjo įvardinti realaus ir stebuklingo pasaulio ribas, neigiamas ir teigiamas žmonių savybes ir svarbiausia suprasti, jog atlaidumas gydo sužeistą sielą. Pasakos skaitymas, analizė ir interpretacija sudomino tiek mokinius, tiek mokytoją, sužadino smalsumą latvių literatūra ir pačia kaimynine šalimi – juk mūsų baltų kalba, krikščioniška pasaulėžiūra ir sava literatūra mus riša ir vienija.
Dėkojame VDU Humanitarinių mokslų fakulteto Letonikos centro projekto koordinatorei Kristinai Vaisvalavičienei už patarimus, metodinę pagalbą, organizuojant projekto veiklas.
Už įdomią paskaitą gimnazistams dėkojame VDU Letonikos centro koordinatorei Auksei Noreikaitei.
Už bendradarbiavimą dėkojame ir kolegėms iš V. Kudirkos viešosios bibliotekos Girstupio padalinio bei Kauno Europe Direct informacijos centro vadovei Dianai Lukoševičiūtei – Burneikienei.
Projekto gimnazijoje koordinatorės : bibliotekos vedėja Onutė Kazakevičienė, bibliotekininkė Audronė Jokubauskienė